Nerea García de Albéniz guanya el Premi a Millor TFM, atorgat per SOCIEMAT

L'estudiant de doctorat del BBT, Nerea García de Albéniz, ha resultat guardonada amb el premi SocieMat 2021 al millor TFM en Ciència dels Materials, en l'edició de 2021, amb el seu TFM sobre "Laser-assisted surface modification of zirconia-based materials to enhance osteoblast response for dental applications".

Nerea García de Albéniz, estudiant de doctorat del BBT sota la supervisió del Dr. Carles Mas-Moruno i el Dr. Emilio Jiménez (CIEFMA), ha sigut la guanyadora del premi SocieMat per al millor TFM en Ciència dels Materials en l'edició d'enguany.

L'estudiant ha resultat premiada pel seu TFM sobre"Laser-assisted surface modification of zirconia-based materials to enhance osteoblast response for dental applications", que va dur a terme sota la direcció del Dr. Carles Mas-Moruno (BBT) i el Dr. Joan Josep Roa (CIEFMA) com a estudiant del Master en Advanced Materials Science and Engineering - AMASE de la UPC, i on va investigar com millorar l'osteointegració dels implants dentals de circona.

El procés d'osteointegració, que consisteix en la connexió directa, estructural i funcional entre la superfície de l'implant i l'os natural del pacient, depèn tant del material com de les característiques de l'implant, entre les quals cal destacar-ne la topografia. En aquest sentit, està demostrat que incrementar la rugositat a diferents escales promou certes respostes cel·lulars com l'adhesió, la migració o la diferenciació, entre d'altres, fet que està associat amb una integració més sòlida i duradora entre la superfície de l'implant i l'os circumdant.

En base a això, l'objectiu plantejat a la tesi consistia en modificar la superfície de la zircona per crear una topografia que permetés controlar l'adhesió de les cèl·lules d'os. En concret, es va utilitzar un làser en règim nanosegon per crear línies paral·leles a la superfície de la zircona, i es va estudiar com afectaven aquests patrons en el comportament de les cèl·lules. A més, es van utilitzar diferents tècniques de caracterització per examinar les topografies creades amb el làser i per avaluar els canvis a la microestructura i les propietats mecàniques del material.

La Nerea serà la representat de SocieMat a la competició europea Master Tesis Award, que se celebrarà en el marc de la JR EUROMAT 2022 del 19 al 22 de juliol del proper any a Coimbra (Portugal).