David Baker, col·laborador del BBT, guardonat amb el premi Nobel de química.

16/10/2024

David Baker, director del Institute for Protein Design (IPD) a la University of Washington (UW, Seattle), supervisor de Jordi Guillem-Marti durant la seva beca Marie Curie Global Fellowship als EEUU (2019-2021) i actual col·laborador del grup, ha guanyat el premi Nobel de química 2024 per les seves contribucions en l’ús de l’aprenentatge automàtic per predir l’estructura tridimensional de les proteïnes i poder-les dissenyar des de zero.

Al Baker Lab, es desenvolupen programes informàtics per dissenyar proteïnes computacionalment, que són posteriorment testades al laboratori. Aquestes proteïnes es dissenyen per ser utilitzades com a teràpies contra el càncer, malalties neurològiques, noves vacunes, nanomaterials, i nous enzims amb l’objectiu d’abordar grans desafiaments en medicina i tecnologia.

L’investigador del BBT Jordi Guillem-Marti va treballar durant 2 anys al Baker Lab, durant l’execució de la seva beca Marie Curie Global Fellowship (2019-2021), ENGAGE: ENGineering extracellular matrix-based de novo proteins with high Affinity to Growth factors for Enhancing bone regeneration

Durant la seva estada, el Dr. Guillem-Martí va dissenyar proteïnes computacionals amb la capacitat d’interaccionar amb receptors importants per a la regeneració òssia, projecte amb el que encara col·labora amb els professors David Baker i Andrew Hinck (University of Pittsburgh). A més, va contribuir al disseny computacional de noves proteïnes amb estructures no trobades a la natura i de proteïnes amb la capacitat d'atreure cèl·lules.

Fruit d’això hi ha dos preprints al BioRXiv pendents de ser publicats en revista (De Novo Design of Integrin α5β1 Modulating Proteins for Regenerative Medicine; i Multispectral live-cell imaging with uncompromised spatiotemporal resolution).